Klímát szeretne? Vigyázzon az ügyeskedőkkel!

2021.01.17

Az első, amiben biztosak lehetünk, hogy az olcsó, alkalmi vételnek tűnő ajánlat végül nagyon sokba fog kerülni! Egy klímakészülékre soha ne tekintsünk úgy, mint a háztartás legtöbb készülékére! Ha problémánk adódik az üzemeltetés során, netán garanciális igényünk van, a helyhez kötöttsége miatt nem tudjuk "bedobni" az autóba és visszavinni a boltba ahol vásároltuk, vagy egy szervizbe javítás céljából! Nem javasolt kétes forrásból (szürke importból) származó, vagy ugyan hivatalos magyarországi importőrtől beszerzett, de országos kiszállást ígérő telepítőtől, vállalkozástól gépet rendelnünk! A legtöbb klímakészülékre ma már 6-10 év garanciát kaphatunk. Ezt a garanciát az importőr és a telepítést végző vállalkozás közösen biztosítja a megrendelők számára! Az importőr vállalja, hogy a garanciális időszak alatt ingyen (költségtérítéssel azon túl is) biztosítja a javításhoz szükséges alkatrészeket, a telepítést végző vállalkozó pedig a garanciális időszakban ingyen elvégzi az esetleges javítást! Sajnos, mint az élet más területén, ebben az üzletágban is megjelentek az úgynevezett "ügyeskedők"!
A legtöbb ilyen megtévesztő hirdetést a Facebook felületén találjuk. Hazai importőrök csak olyan vállalkozással szerződnek, olyan vállalkozásokat szolgálnak ki készülékkel, akik minden szakmai és minőségbiztosítási feltételnek megfelelnek.
Ezt megkerülve néhány telepítő a szomszédos országok importőrei által forgalmazott, mindennemű alkatrész ellátást és garanciát nélkülöző (áfa csalást ne feltételezzünk), ezért nyomott áron értékesített klímát hoznak be az országba, és értékesítenek a gyanútlan ügyfeleiknek! Tudnunk kell, hogy minden importőr rendelkezik egy adatbázissal, melyben nyilvántartja (gyári szám alapján) azokat a készülékeket, melyeket forgalomba hozott. Csak az adatbázisban szereplő készülékekhez biztosítja az alkatrészellátást, valamint ezekre a készülékekre vállal garanciát!
Ez magában egy jelentős probléma a megtévesztett vevők számára, nem beszélve arról, ha a telepítő cég országos kiszállással tőlünk akár több száz kilométerről érkezik! Ugye nem gondoljuk, hogy a telepítés után valaha még látni fogjuk őket! Ne várjuk azt, hogy pár ezer forintos hiba esetén azonnal újra kiszállnak hozzánk, nem beszélve a 6-10 év során, a garancia feltételekén támasztott és az egészségünk megőrzését szolgáló pár ezer forintos karbantartás és tisztítás elvégzéséről!


Az ilyen gépeinkhez később találhatunk helyi szerelőt?
A válasz egyértelműen az, hogy nem! Nem a helyi szerelők büszkesége miatt! Az okok máshol keresendők!

Minden importőr a hivatalos telepítőkkel kötött szerződésben megszabja a készülék legalacsonyabb viszonteladói árát és a kiskereskedelmi árrésért cserében szerződik a telepítő céggel a garanciális javítások elvégzésére. A hivatalos magyarországi minimum ár tehát tartalmazza az összes garanciális költséget (alkatrész ár, kiszállási díj, javítási munkadíj). Így minden szerelő a saját maga által telepített készülék iránt tartozik felelősséggel és azokhoz tud alkatrészhez jutni. Fent leírtak alapján láthatjuk, hogy ha még szerelőt sikerülne is találunk, aki elvégezné más által telepített készülék javítását, nem tud Ő sem alkatrészhez jutni, ha készülékünk sorozatszám szerint nem itthon forgalomba hozott készülék!
Sajnos a probléma olyannyira jelentős, hogy a Gree magyarországi importőre az elmúlt évben arra kényszerült, hogy más, a globálistól eltérő színű csomagolásban hozza forgalomba a készülékeit, azokat így könnyebben beazonosíthatóvá téve a felhasználók számára. (kék helyett barna feliratok és grafika).
A problémáról képekkel illusztrálva itt is olvashatunk: https://klimas-futes.hu/milyen-garanciat-adnak-a-klimakra.html

Tanulságot levonva azt tanácsoljuk, hogy olyan telepítőtől rendelje meg készülékét, mely hivatalos magyarországi importőrtől szerzi be gépeit, és a telepítés után továbbra is elérhető az Ön számára!
Tanácsoljuk, hogy kérjen minden esetben részletes árajánlatot a későbbi esetleges rejtett költségek elkerülése érdekében!